Dzieci i sztuka

00:05 Unknown 0 Comments

Sztuka w rodzinie jest od zawsze
Z pokolenia na pokolenie ktoś otrzymuje pakiet umiejętności
których nie otrzymuje nikt inny

"A Smirk at the Edge of Feelings", oil on hardboard 85 x 70 cm,
Filip Myszkowski, january 2012


A może każdy ma jakiś potencjał w sobie
taki od urodzenia, który albo powstrzyma/zaniedba
albo dopilnuje i zrobi z niego użytek

M1 pięknie rysuje
Mając niecałe 2 latka umiała już narysować kotka
Jej obrazki są jak cała ona
Ładne, widać na nich rodziców, siostrę, przyjaciół, zwierzątka
Wszyscy trzymają się za ręce, uśmiechają
Jest ładna pogoda i tęcza

Czasem zdarza się jednak rysunek inny, taki jak ten o Agatce
co powoduje u mnie ścisk w gardle, bo przecież to takie dojrzałe przemyślenia
a M1 jest taka maleńka jeszcze

Staram się jednak pokazywać dzieciom różne oblicza sztuki
Chodzimy do wujka, oglądamy piękne obrazy, dotykamy ich
wąchamy nowe książki
i słuchamy całych płyt a nie tylko singli
Takie oczywiste co nie?
Dla mnie tak, a dla 3,5 i 5,5 letnich dziewczynek?

Wieczorem dzieci zaplanowały, że ja będę czytać tę swoją książkę u nich w łóżku
a one będą się tulić i zasną grzecznie
Naiwnie poszłam na ten układ
Dziewczyny jednak wyczaiły, że w "książeczce są rysuneczki i zdjęcia"
i starając się nie przeszkadzać mi w czytaniu, wertowały "obrazeczki"
nie wyszło
przerobiłyśmy więc wszystkie obrazy i fotografie Zdzisława Beksińskiego
w liczącej prawie 500 stron książce
Jak zareagowały - oczu oderwać się mogły
nie widziały żadnych kości, ścięgien ani nie szukały postaci
nie przychodziła im do głowy śmierć ani smutek
Po prostu patrzyły sobie i wzdychały, że takie ładne..
no chyba, że dostrzegły pupę lub pierś, wtedy musiałam uważać, żeby nie rozdarły strony z wrażenia

No i jak tylko ja nie mam w rękach Portretu Podwójnego
to ma je któreś moje dziecko
na 90% to K2, która uwielbia "czytać"

Czy śpią normalnie? Śpią (dlaczego miałyby bać się obrazu w książce?)
Czy nie obawiam się, że im "zaszkodzę"- nie zaszkodzę
Uwrażliwię je na malarstwo

W weekend znowu wybieramy się do wujka oglądać sztukę na żywo
no i grać na PS w króliczki, i w rybki i w inne takie (demo?)
:)

nowy rys. Melci - rodzice z profilu
z owadami na głowie